Jag är konstnär och uttryckt mig som bild-skapare i måleriet i stort sett under hela mitt liv, En förmåga och uttryck som jag är väldigt tacksam och stolt över att ha för att
ge min unika karaktär i måleriet. Det andliga som till stor del har varit av liknande betydelse för min utveckling som den jag är och har varit viktig för mitt bildskapande.
Jag började måla i olja på allvar ganska sent i livet, vilket det var framför allt i oljemåleriet som det rent andliga känslor och tankar som kom till uttryck i dessa verk.
Jag har alltid velat visa och illustrera min tankar och känslor av de jag hade skapat och skapade under de inre syner och förnimmelser som etsades sig fram i mitt medvetande.
Under min näthinna av de jag tog in av de erfarenheter jag gjorde i den andliga världen.
Eftersom naturen har alltid spelat in i mitt måleri som akvarellist och plus det jag fanns det också i mina andliga känslor för kopplingen till naturens mysterium då jag blev insatt och intresserad av wicca och natur religioner där kopplingen
mellan det kroppsliga, kosmos och naturen var som sammanflätad. Det var som ett helt nytt sceneri av naturens magiska krafter, de olika elementens betydelse för oss i samspel med naturens egen skönhet, växte fram inom mig och på dukarna jag skapade.
Att spegla den magiska naturen och det samspel som människor har i detta förhållande till naturens krafter ville jag att göra sig påmind i måleriet på ett existentiellt plan också.
Jag levde i detta i stor som kom att ge sitt uttryck i en del tavlor
och en önskan att kunna ge mig en plats som erkänd konstnär med denna gren inom måleriet.
Tavlorna hjälpte mig att iallafall att ge mig den styrka som de utstrålade för mig även om jag fortsatte med att måla och livnära mig på mina rena naturmotiv som akvarellist,
som är givetvis också med det inre ögas skapade.
Med tiden blev motivkretsen vidare och stort sett målade vad som föll mig in som jag kände för som ett uttryck för just andliga impulser och tankar.
Samt beställningar jag fick. Under min utbildning som möbelsnickare fick jag som utbildad hantverkare i trä också därifrån starka impulser hur man kunde jobba i trä som konstnär delvis var de första
två åren på utbildning väldigt inriktad på artistiskt uttryck vilket även i detta material jag kunde skapa möbler med design och ge dem mitt egna uttryck
som inte begränsade mig till enbart att lära mig olika tekniker inom snickeriet. Men att vara andlig i sitt sätt är bara en liten skiftning i medvetandet tror jag.
Alla är vi andliga i våra uttryck,
Men vi måste lära oss att förstå dessa impulser och använda dem på för själen konstruktivt sätt för att vi ska f å kopplingen till
vårat undermedvetnas och universums enorma potentials sfär att kunna uttrycka oss i detta
väldigt individuella verktygslåda som själar och mänskliga gestalter som vi har tillgång till. Men för om det ska bli en andlig gestaltning måste vi låta själen
vara med det vi gör i med det vi gör när vi skapar.
Mitt intresse av olika andliga kulturer har funnits där sedan väldigt länge tillbaka samt en fascination för den rika Indiska kulturen som är både nog världens nu äldsta levande kultur med sina alla uttryck i mat dans sång arkitektur konst och mycket mer. Detta är mitt bidrag till detta som konstnär och spirituell människa att ha åstadkommit hittills 18 stycken bilder av indiska Gudar Gudinnor och avatarer.
I den rika koloriten och det drama som utspelar sig i den andliga ikonografin som innehåller alla olika sammanhang som inramar min känsla av andligheten. I stort sett är allt andligt det vill sig det har en högre mening för dess existens på detta materiella plan.
Det är bara vår intentionen som skiljer vad som är andligt och inte det vill säga ditt eget förhållningssätt för allt är uppbyggt på andliga principer på hur det förhåller sig till universum i sin helhet.
Att kunna kombinera mitt konstnärliga idee om mitt husprojekt på Klaras och den praktiska känsla om dess andliga världe och tanke om hela uppbyggdanden av huset och tomten.
Ett projekt som i sina mått tagit minst 13 år att gnomföra av hantverk och att arbeta praktiskt med olika saker med mängder av olika detaljer och lösningar som har varit en utmaning i alla
avseenden mens samtidigt ha den konteplativa känslan att jobba med projeket som det var e mänsklig individ och ha ett säööe för andligt kontemplation och avskildhet.
Bara vårat sätt att se, känna och gestalta det som
har en länk till ett högre medvetande nivå eller är den separerad från en högre vibration eller plan då är företeelsen, så kanske det är inte så andligt att den sknar en höge aspekt till det Gudomliga och är en produkt av vårat tanke medvetande. För att den inte har den egenskapen som
fyller ett högre syfte.
kopplad till ett högre existens plan en rå fysikalisk strukturer eller tankeform. Detta är också en ingående studie i olika arketypiska dramer och förhållanden inom hinduismen
och epoker och kulturlager.
De indiska Gudinnorna Tara och Danu är Cudinnor som är så gamla i sin form att de dyrkas knappast längre. Tara har ett tempel i delstaten orissa- men är flera tusen är Gammal.
Gudinnan Danu som inte har någon helgedom i Indien såvitt jag vet båda sägs ha vandrat med den stora folkvågen där Det språk vi senare är baserat på i väst Indoeuropeiska har folket som kom ifrån nuvarande Indien
som hade med sig både Tara och Danu som patronessor till väst vilka gav namn åt floder som Tara i Slovakien och Donau i Tjecken och Tyskland Österrike och Danmark samt den keltiska stammen Tutua danann. Där självaste
Danu var deras patronessa och Tara samt Tara hill som återfinns både på Irland och i Indien.
Konst är också ett sett att ge betraktaren möjlighet att bilda sitt eget förhållningssätt till bilderna att vara mera utan odlare och känslan delaktighet i
bildernas färgerna känslorna att bilderna isig bildar sin egen mystik.
Det har varit över 15 års arbete med dessa bilder som där intrycken har fått fritt spelrum att bilda sin egen mening tillsammans med den indiska mystiken och
l livsglädjen att flätas samman i färgen och genom olika (förslagsgränsen har nåtts) såvitt som min egen kulturella miljö so Svensk har de fått ett spelrum i duken att bygga upp dessa Gudomliga skildringarna av dem.