Jag har hållit astrologin levande inom mig i stort sett under hela mitt liv och ägnat mig åt att studera den från många vinklar. Kanske bara en reflektion över en viss individs stjärntecken och hur jag upplevde personen. Jag gör dagligen nya betraktelser upptäckter av den och lär mig från mina tidigare erfarenheter och färdigheter, på så sett blir mitt personliga bibliotek av kunskaper erfarenheter och referenser som bara växer och blir större i från ett praktiskt och metafysiskt perspektiv. Av denna väldigt spännande andliga konstart som den faktiskt är, känns det som att sträcka sin själ upp till stjärnevärldens mysterium, vilket den sannerligen har erfarit av de att uppdrag som jag som praktiserande astrolog av klienter som ha frågat mig om att ställa deras horoskop.
Att astrologin ger oss verktyg i och insikt i våra ibland dolda rum bortom våran förståelse om våran relation i ett större perspektiv som går bortom våran världsliga förståelse. I tempelen som fanns i Delfi som var ett centrum för mysteriekulten i det gamla Grekland stod det vid entré
Min fascination med astrologin som bottar i att det är så bra redskap till självkännedom att lära känna sig själv och andra.
Men så har det inte varit historiskt då en gång i
tiden var astrologin både högaktad och just ett sett att integrera våran föreställningsvärld mot kosmos.
Människan har alltid i alla tider blickat upp mot stjärnevärlden och den oändliga rymden för att känna att det finns ett samband mellan livet här på jorden och planeternas och stjärnornas gång hade något mer än att de såg vackra och tilltalande ut. Månen har alltid i alla tider sett sig sprida sin magiska glans men också faktiska påverkan på livet och elementen här på jorden. Utan våran egen sol som är upphovet till livet här är den mest betydande av de alla andra himlakopparna i Solsystemet. Den tillhör en av de övriga miljarder stjärnor. Förutom att den lyser upp rymden och dess klot som vårat eget so slungar den ut energipartiklar och starka solvindar från sin yta och på ytan bildas det vortex av sk solfläckar av elektromagnetisk styrka som även dem påverkar livet på våran sfär.
Även andra planeter har en signifikativ påverkan som Jupiter som har solsystemets starkaste kraftfält som även om den inte kan direkt mäta sig med solen så infångar den lösa kometer för att landa på sin yta. Men det fascinerade att en sån liten himlakropp som månen kan ha just sådant stort inflytande på oss som tidvatten och vissa havslevande varelser på ett fysiskt påtagligt sätt. Om man räknar in att den sägs påverka människans psyke hos vissa individer så är det märkligt att inte andra planeter kan gör det detsamma. Det som gör att Månen påverkar tex tidvattntet är det att Solen och Månen de vekar som kosmiska generatorer när de står i vissa possitioner på himlen som utlöser dessa effekter här på denna planet och de krafter som de sätter i rullning. I våran mytiska värld där vi i ett större perspektiv med de krafter som många idag känner sig främmande för. Men för många i det antika samhällen var den andliga världen som var högst närvarande. Iden kosmologiska andliga värld som jag representerar så går jag där jag ser att vi lever i någon form av kosmisk spegel till både materien vi är inkarnerade i och den spirituella sfär som är ofta ligger fördolt för oss.
Min resa i detta har varit en djupdykning och finnande av en värld som var kanske inte given. I tonåren var jag också oerhört skeptisk till den om inte hånfullt inställd på grund av min uppväxt där vetenskapen regerade i högsätet och astrologin ansågs som obefintlig att ens nämna att ta på allvar.Själv var jag skeptisk till den vilket bröts tvärt av just min nyfikenhet varför mina familjemedlemmar tyckes så olika på så många plan fast vi var ursprungen från samma föräldrar och hade ett närhet till varandra. Inte bara till utseende utan uttryck och drag som tycktes inte passa in i varandras beteendemönster på olika sätt. Så jag lånade Stefan Stenudds bok på biblioteket "Ställ ditt horoskop" Med ett besök på vattumannens bokhandel så införskaffade jag efermidtabeller hustabeller och tryckta horoskophjul för att ställa horoskopen för oss som hade födelse uppgifterna i minnet. Till min förvåning tycktes det förklara inte bara olikheterna utan varför vi gjorde som vi gör och de motsättningar och tyckanden som fanns i familjen. Så det kunde inte en chans att det var en slump att sådana uppgifter om hur horoskopet beskrev dynamiken i familjen så övertydligt. Så den ledde både
I den moderna världen som vi alla mer eller mindre är en del av har de senaste 200 århundraden blivit mer påtagligt efter de vetenskapen inte trodde på att begrepp som astrologi och tarot och en del annan SK vidskepelse skulle ha en renässans i den moderna världen, där begrepp som förnuftet och rationalitet skulle vara det som styrde hela människans vardag och hennes begreppsvärld. Men även de begrepp som inte är förhärskande inom logikens ramar som den moderna psykologin var ju inte heller rationell och styrdes utav enbart förnuftet. Freud Psykoanalysens fader lutade sig lika starkt efter de Grekiska Gudarnas karaktärer som astrologerna och mystikerna har gjort i alla tider för att se likhetstecken mellan oss här nere och de gestalter som har sin uppkomst ur dessa kosmiska föreställningsvärld. I detta fall av så gav man dem en plats av stilbildande drag hos människans undermedvetna struktur som man kallade för arketypiska gestalter, som vi klär våra psykologiska karaktärsdrag vid. Han fastslog i drömmarnas värld uppkom vissa återkommande karaktärsdrag som var personens undermedveten djupt knutna föreställningar kommer till liv i våra nattliga drömmar som morfer utav djupt liggande teman i våra liv. Han påstod vidare att vi lever i en konflikt mellan vårat medvetande som är en telefonstation mellan våra intellektuellt inlärda beteenden. Överjaget representerar som döjer vårat sanna jag och dess drifter och orginella jagets impulser.
Carl-Gustav Jung som var Freuds lärjunge och i början hans betrodde efterföljare hade en annan och mer vidare syn på tillvaron än hans läromästare. Som många nutida mystiker och astrologer som ser hans livsverk som både viktigt och att han kunde formulera sig på ett mer vetenskapligt sätt. Han bakade in olika områden i hans teser vilket fick han och Freud gå skilda vägar för Freud tvingade Carl att följa hans lära vilket han vägrade. För den begränsade han egna teorier om det kollektiva undermedvetna och uppkomsten att vi alla lever i synkronicitet en term av två sakers helt tillsynes oberoende sakers eller individers inverkan på varandra som telepati och möten som upplevs frånskilda från varandra. Han en oerhörd fascination och respekt för astrologin som kom att innefatta väldigt mycket av hans teser om det han tycke sig finna i hans livsverk. Så att han blev den store mystikern i psykologins tjänst. Han gjorde horoskop över de klienter som han behandlade. Inte för att ställa ett horoskop över dem som personer i första hand utan hans relation mellan sig själv som terapeut och den gestalt som psykoanalytiker. Han förstod att vi alla är subjektiva i våra relationer beroende vem vi möter.
På det det sättet kan man förklara astrologin i sin spegelverkan. Men det den förklarar egnetligen att vi är en del av den universiella evolitionen på så många plan. Att den bär på de grundläggande egenskaperna för hur vi i vårt medvetande gestatar världen från mytologiska
grundsturkturer för de egenskaper som vi besitter och hur dessa fungerar i våra psyken tillsammans med andra individer som bildar ett kollektivt medvetande tillsammans.
Med hjälp av den kan vi skåda på ett kosmiskt plan vilka egenskaper som vi besitter som människor och hur de kommer till uttryck i livets olika sidor. Astrologin ger oss en hint hur de ger sig till uttryck i denna värld och de egenskaper och förmågor som
bär på och ger oss en bild hur vi faktiskt är innerst inne borrtom våra föreställnigar om opss själva.
Av astrologin kan vi kan lära känna oss från insidan och hur vi speglar våra egenskaper och förmåger med varandra. På ett större plan bildar de kosmiska manifestatoner och de myter som de är upphov till
de arketypiska geatater som C-G Jung studerade i under sit liv genom stjärnevärldens spegelvärld som horoskopet reflekterar.
Andra märkliga saker som slår hårt i den gamla vetenskapliga kretsar som fått vetenskapen som en anti-mystisk eller en intuition att vackla är kvantteorin. Att kvantteorin som tes och funktion var i bruk sedan länge men inte kunde förklaras på ett experimentera för en par år sedan där man gjorde ett experiment att från ett observatorium med dess spegel kunde spåra ljuset från en långt bort liggande stjärna men för att bevisa teorins fysikaliska legitimitet behövde man ett annat observatorium som låg tillräckligt nära men tillräckligt långt bort ifrån det observatoriet som gjorde mätningen av det inkommande ljuset. Det andra observatoriet hade ingen kontakt med ljuset från stjärnan. De kunde mäta att man hade fått ett liknat resultat av detta ljus trots det hade ingen direkt mätning med spegeln som fångade upp ljuset. Så det blev som en spökeffekt av det andra observatoriets registrering av ljuset trots det inte fick signalen från stjärnan i första hand. Vilket bevisade att den SK superpositionerade partiklarna finns på ställen som de inte tillsynes är registrerade på. Vilket att i astrologiska termer kan ses att positioner och krafter även om de inte finns här på jorden så finns de i hela rymden omkring av något sorts fält som är i konstant flex med varandra. Det andra är hologram som är en mlaserprojektion där ett föremål kan se i 3D och fotografiskt behålla sin bild i en t.ex. glasskiva om man slår sönder den så uppträder helheten ur de små enskilda bitarna ur som har varit hologrammets hela bild från början. Så bilden finns i varje liten partikel i den stora bilden.
Man kan säga att vi och stjärnevärlden är som en
kosmisk dans till varandra och de livs rum vi befinner oss till i förhållande till våra kroppar tillsammans med stjärnornas och planeternas positioner och de energier som denna dans
avspeglar sig i detta kosmika drama som vi alla är medverkande i. Planeterna i sig
de är kort sagt manifestationer av arketypiska egenskaper som vi alla besitter i sitt olika grad i vårat medvetande som ger sig uttryck på olika sätt i våra liv.
Astrologin kom till med sumeriernas rike för ca 11000 år sedan som utvecklades till den
som grundade våran föreställningsvärld om de 7 planterna som man namngav dem efter de olympiska Gudarna och Gudinnorna.
Den västerlänska mystiken som innefattade både den Egyptiska förställningsvärlden och den hermetiska kunskapen Det är som en grundbult till astrologin och de grundläggande både föreställningar
och uttryck som astrologin vilar på. För att förstå astrologin måste man ha viss grundläggande magisk och esoterisk kunskap och känsla
innan man kan annama konsepet helt fullt ut. vilket denna film tycker jag man får en ganska sammanfattad förståelse om astrologins principer
som bildar dess ramverk kring astrologin.
Astrologin är en gigantisk sfär av kunskap som omfamnar så mycket mer än det som står i böcker om. För att omfamna den med hela dess djup och kunskapsmämgd behöver vi gå bortom de astrologibcökerna och de väsen om kring oss liksom C-G jung nämde att arktyperna är oss själva vandrande på två ben, utan att vi kanske tänkker så mycket på det.
Men källstoffet är Gudarna de arketypiska krafter som vi döpt planetern efter och givit dem dess assosiationer med.
Sedan tidens begynnesle i våran esoteriska historia har man kunnat se med blotta ögat de 7 planeterna som man har räknat med i astrologin Solen, Merkurius, Venus, Månen, Mars, Jupiter, Saturnus som finns också omnämda i olika kulturer världen över så det är et spännande faktum att de har assoscerat med samma namn. för 250 år Sedan upptäckte en astronomerna Uranus som också lustigt nog liksom de andra två planeterna Neptunus och Pluto som tillkom senare gavs associationer med de perioder som sammanföll vad de assoserades med i världsutvecklingen. Uranus upptäcktes av en amatörastronom William Herscel år 1781 Uranus beskrivs som rebellisk, pinojärandans och uppfinnarens planet. Den är i eran när den upptäckets a Franska revoltionen och Amerikanska frihetskriget. Det var då upplysningstiden och den industriella revolitionen pågick i Europa. Neptunus upptäcktes av Johann Gottfried Galle år 1846. Planeten beskrivs som det sublima uttryckets planet. Konstens drömmarnas och illutionernas sfär. I detta tidsskede så var romantiken och gamla Ideal på högsta mode Kulturinstutitioner grundades och
en rad nationalistiska idealistiska rörelser tog sin början och spirituella röresler. Det Amerikanska Inbördeskriget med motsatta ideal många av de stora impressonisterna med en mer flytande konturlös stil som planetns honörsord, och vad som skulle växa upp och bli till de stora sekelskiftes kostnärerna hade sin början i detta tids skede. Så neptunus påverkar på de subtila nivårena i det kollektiva mänskliga. Pluto upptäcktes av den Clyde Tombaugh 1930. En tid av stora omvävningar mitt emellan två världskrig som kom att omforma hela den västliga världens tänkesätt på många sätt Ekonomik kris i USA och en uppväxande nationalsocialism som kom att chocka världen. Så den beskrivs som massrörelseransoch det kollektivt omdevetandes planet kopplade till dramatik och tvära kast brutalitet och plötsliga ljusglimtar. pluto som är Dödsrikets Gud finns bara två lägen av eller på..
I det antiken såg att Gudarna regerade från Olymien ett mytiskt berg där de satt och bestämde över människornas öde de var samlade och ssåg världen utformade sig med deras hjälp och vägleding av högre visdom än människorna hade. Men De var också kosmiska väsen som var frånskilda från sina gestalter som hade kvaliteer som ambasadörer från en högre visdom och egudomlig källa av de kvaliteer de representerar, som kanske beskrevs som de vore Gudarna eller de översinnliga varelser. Dessa arketyper som ser som de kvaliteer likom änglarna har liknande uppbygnad i den judisk kristna mytologiska bärettelsen och de Gudar och Gudinnor ur den Nordiska mytologin har sin arketypiska uppdelning även omdet skiljer dem en smula åt. Så basen vilar på att de 7 strålarna från kosmos liksom de 7 planeterna eller de 7 tornerna i skalan osv finns som en röd tråd genom olika system..
När man talar om astrologi så Tänker man på stjäntecken och hur det relaterar till en själv eller andra det vill säga den kostellationen som stod som bakgrund till Solen när man föddes för det stjäntecken som ser sig på stjänhimlen. Så om man tror sig finna det stjäntecken på natten till ens födelsedag när man föddes tror man fel för det dröjer kanske ett halv år innan stjärnbilden visar sig på natthimlen utan solen står i linje med den aktuella stjärntecknet. så det är den motsatta sidan som man kan blicka emot en stjänklar natt.Men vad säger då stjäntecknet om mig eller personen ifråga. Solen den energimässigt starkaste markören speglar vitaliteten och drivkraften i persones liv vad som driver en och vilken energi som uttrycks och hur ser ditt inre vilja ut som man säger personan den innre vitaliteten. Men på senare tid har det uppkommit också att måntecknet dvs vart på himlen månen stod vid fördelseögonblicket som dominerar indvidens känsloliv och det femenina hos individen. 'den tredje nyckeln är Ascendenten vilket är inte någon himlakropp utan en fiktiv punkt på himlen som alltid står i öster dvs den representerar anden som kommer in i världen och tar den fysiska kroppen i besittning. Det fysika livets impuls och tolkas som ditt ego eller den mask vilket individen kommer att bära på den skvallerar för hur du uttrycker dig som fysik gestalt dina ickefysika kläder ditt direkta uttryck och gestaltning. Så alla dessa nycklar har en härskare beroende vilket tecken individen är född i och den summan kan du bestämma hur ditt liv och kvaliteer kommer att ta sig till uttryck i ditt iv som ett dominerande drag i din karaktär..
Här är en bild av ett horoskop som är traditonellt uppställd enligt det västerlänska läran den lära jag företräder. Det råder delade meningar om den
vilket belyses i dessa filmer som jag delat här. Men tropiska zodiaken är den standard mall vi som västerlänska astrologer håller sig till.
Man kans säga att det är ett visuellt diagram över den geocetriska himmelsfären detta representerar. I den yttre ringen finns symbolerna för stjärnteckenen representerade i ett 360 graders perspektiv
Varje av de 12 stjärntecken innefatar 30 grader vardera. I vissa traditioner tar man hänsyn till decanerna som omfattar 10 grader vardera. Horoskopet speglar det cykliska förloppet
i universum och livet som vi förstår det med den bakgrund till de energier som Planertera representerar runt den dans i solsystemet runt vår stjärna som
är solen som förser oss med värme och livets essens för våran exsistens på vårat klot. Så runt stjärntecknen vilket brättar sagan om våran natur och dess
olik-artade egenskaper ställs planeterna som ger liv och mening till dess uttryck i våran pesonlighet och projektioner. De klär de utryck mot de bakgrund som de ställs för.
'det finns två fiktiva kardinalpunkter i horoskopetAscendenten Den punkt som symboliskt är den österliga punkten som symbolen för födelsen.
efter som solen går upp i öster är det ett heligt vädersträck som just symboliserar uppvaknandet tillkomsten vilket är en punkt för begynnelsen i hussystemet. Asendenten är justbegynnelse punklten
för första huset som representerar individen och egot. indentitet om man har nåogot i detta hus så är det en indikation på att det är något som
ör exponerat och synligt och ger ett tydligt uttryck hos karaktären hos personen. Det är Väduerns hus och korresponderar manifestation och uttryck.
Ascendenten som är punket för det första husets början är startaskottet för de 12 efterföljande husen som speglar det mer värdsliaga personiferade olika drag som finns med i individens liv och beröringspunkter
i livet som det man ställer horoskopet för kommer att möta eller ge uttryck för i livet. Mc er mediacoeli är en annan fiktiv punkt i horoskopet som är den punkten där solenstår mit på himmelen
i förhållande till de man ställer horoskopet för
Nästa sida